Az Újbudai liberális Klub fórumot szervezett a Tető Galériában "Arccal a vasút felé, avagy merre zakatol a magyar gazdaság" címmel. Eredetileg Kákosy Csaba gazdasági minisztert volt a vendég, ő azonban egyéb elfoglaltságai miatt nem tudott részt venni az eseményen, ezért helyette Lotz Károly volt közlekedési-, hírközlési és vízügyi miniszter látogatott el a Tető Galériába. A rendezvényen az energia-beszerzés és a vasút jövőjének kérdését vitatták meg.
Lotz Károly hazai, valamint nemzetközi szinten elismert közlekedési és gazdasági szakértő, a Nemzetközi Gazdasági és Fejlesztési Szervezet (OECD) volt magyarországi nagykövete.
A szakember alapvető problémának tartja, hogy Magyarország erősen földgázfüggő ország, gyakorlatilag a lakossági energiaellátás 80 százaléka a földgázbeszerzés függvénye, ami önmagában sem jó, de az még rosszabb, hogy a földgáz gyakorlatilag egy forrásból jön. Az import elsősorban az orosz gázra alapozott, ezt az utat viszont nagyon nehezen lehet megkerülni, ugyanis az igazi gázforrások az Európához közeli régiókban csak ezeken a területeken találhatóak.
Ezzel szemben ott van a Nabucco Program, amely ennél sokkal nehezebb kérdés, hiszen ebben az esetben olyan országokból jönne a gáz, amelyek már egyáltalán nem biztos források (Irán, Türkmenisztán), és ez már nemcsak gazdasági kérdés, hiszen komoly politikai vonzata van.
Az Egyesült Államok azt várja Magyarországtól, hogy egyértelműen a Nabucco mellett foglaljon állást, szemben a most megépült Kék Áramlattal. Ugyanakkor tudjuk, hogy a gáz a Kék Áramlaton fog folyni, hiszen a másik teljesen bizonytalan. Így Magyarország bizonyos fokig két tűz között van - mondta Lotz Károly.
Az Európai Unióval történt egyeztetés alapján nincs akadálya annak, hogy Magyarország megpróbáljon több lábra állni és ezt az új vezetéket is támogassa.
A vasút jövője még ennél is nehezebb kérdés, véli a szakember. A jelenleg kialakult sztrájk ugyanis nagyon megnehezíti a társaság helyzetét, a hamarosan bekövetkező liberalizációról nem is beszélve.
Ha a vasút helyzete nem változik, akkor teljesen világossá válik, hogy be kell zárni a mellékvonalakat, ebben az esetben autóbuszokkal, kisbuszokkal, és az önkormányzat közreműködésével kell megoldani a mellékvonalak környékének közlekedését.
A fővonalakon 2010-től nagy verseny indul meg, ugyanis az Európai Parlament elfogadta az úgynevezett Harmadik Vasúti Törvényt, amely szerint 2010-től bárki megpályázhatja a Magyarországi vasúti teherforgalmat, és valószínűleg 2011-től a személyforgalmat is.
Ez a helyzet nehéz kérdések elé állítja Magyarországot, például valóban akarjuk-e a vasút megújítását, és ha igen, akkor ezt hogyan lehetne megvalósítani. A következő hónapokban tehát komoly döntéseket kell meghoznia a szakembereknek, ha a vasutat valóban meg akarják újítani.
Huszák Nina - ÚJBUDA TV (2008. 03. 06.)